• Home
  • Groepen Groepen
    Groep 1/2 Groep 3A Groep 3B Groep 4 Groep 4/5 Groep 6 Groep 5A Groep 5B Groep 7A Groep 7B Groep 8A Groep 8B
  • Onze school Onze school
    De School Schooltijden Team Bewegingsonderwijs Techniekles op onze school Schoolgids Protocollen Profiel Activiteitencommissie Medezeggenschapsraad Voortgezet Onderwijs Rots en Water
  • JKC De Stip JKC De Stip
    De Stip Samenwerkingspartners Missie en visie Kleutergroep De Zebra's Kleutergroep De Tijgers Kleutergroep De Giraffen Kleutergroep De Olifanten
  • Partners Partners
    Oudersteunpunt
  • Vacatures
  • Privacy Privacy
    Privacyreglement leerlingen
  • Contact
Inloggen

Groep 4/5

Welkom in groep 4/5

In groep 4/5 bewegen wij veel tijdens de lessen en bij mooi weer gaan wij regelmatig naar buiten tijdens de les. Bijvoorbeeld een dictee maken met stoepkrijt, springen op de getallenlijn in sprongen van 2, 5 of 10 en een rondje rennen en daarna woorden lezen.  

Als de kinderen ’s ochtends binnen komen in de klas gaan ze aan hun eigen tafel zitten. De kinderen verbeteren eerst hun werk als dat klaar ligt en anders beginnen ze met lezen.

Het programma van de dag hangt altijd op het bord en wordt na het lezen besproken met de kinderen. Net als de dagen van de week en de datum.

Met rekenen krijgen de kinderen eerst een instructie en daarna maken ze opdracht 1. Dit is altijd een herhaling van de al eerder aangeboden stof. Daarna krijgen de kinderen een instructie van de nieuwe lesstof en maken we samen opdracht 2. En tot slot een instructie van opdracht 3 en gaan ze deze zelfstandig maken. Op vrijdag maken wij de weektaak.  Halverwege de les is het tijd om te bewegen, we joggen de verliefde harten, joggen sommen tot 20, springen op de getallenlijn etc.

De methode estafette gebruiken wij voor technisch lezen. We beginnen de les met voor/koor/door lezen in het boek, woorden flitsen of rijtjes lezen en daarna werken in het werkboek. Met begrijpend lezen maken wij de eerste helft van het jaar Close reading lessen en de tweede helft van het schooljaar maken wij gebruik van de methode Grip op Lezen. Om het lezen te stimuleren staat er in het rooster ook ‘lekker lezen’. Tijdens lekker lezen mogen de kinderen diverse soorten boeken lezen, denk aan stripboeken, moppenboeken, informatieboeken enzovoorts. Er mag ook iemand op de zitzak bij de leesboom lezen.

Daarnaast hebben wij ook spelling, taal en schrijven. De spellingsles begint altijd met het benoemen van de spellingsregels met het daarbij horende gebaar. De kinderen kunnen een nakijk-10 verdienen. Tijdens het bespreken controleren ze hun eigen dictee, alles goed verbeterd betekent een nakijk-10 met sticker.

De schrijfles beginnen wij altijd met een lied over schrijven. Tijdens dit lied bewegen de kinderen mee en zingen we over de juiste schrijfhouding en pengreep. Daarna gaan we de nieuwe letter bekijken en schrijven van groot naar klein, dik naar dun en langzaam naar snel. En tot slot schrijven we de letter netjes tussen de juiste lijnen.

Bij ieder taalthema hebben wij ook een thematafel en woordmuur. Op de woordmuur hangen twintig woordkaarten met woord, betekenis en foto. Op de thematafel liggen allemaal materialen, boeken en foto’s die aansluiten op het taalthema. Op deze manier worden de woorden visueel ondersteund met materialen. De kinderen krijgen de woorden ook mee naar huis om bijvoorbeeld memorie mee te spelen.

En natuurlijk hebben wij naast deze vakken ook tijd en aandacht voor wereldoriëntatie, muziek, drama, dans, computeren, Leefstijl en handvaardigheid en Rots & Water.

In de eerst pauze wordt er altijd voorgelezen tijdens het eten en drinken. In de tweede pauze kijken wij een filmpje van het klokhuis, meestal gerelateerd aan het taalthema.

Tijdens het werken gebruiken wij het stoplicht en de time timer. Tijdens het zelfstandig werken staat het stoplicht op rood, de kinderen werken stil aan de opdracht. Als ze een vraag hebben kunnen ze hun vraagtekenkaartje neerleggen en ondertussen rustig verder werken aan een opdracht die ze wel begrijpen. Op de time timer kunnen de kinderen zien hoeveel minuten de les nog duurt.

Op maandag en dinsdag hebben wij gym. Op maandag van juf Inez en op dinsdag van Meester Thijs. Koken en techniek is op vrijdag, techniek wordt gegeven door juf Katja.

Groetjes juf Danique

 

 

 

  • Privacy statement
  • Cookie instellingen

Powered by Social Schools