Soms blijkt dat een leerling meer ondersteuning nodig heeft dan de huidige basisschool kan bieden. De leerling die dusdanige ondersteuningsbehoeften heeft dat leren en ontwikkelen alleen in een gespecialiseerde onderwijsomgeving kan plaatsvinden, komt in aanmerking voor toelating tot een school voor Speciaal Basis Onderwijs (SBO). De leerling heeft te maken met factoren die het leren en de ontwikkeling over een langere periode belemmeren. Om in aanmerking te komen voor het SBO geldt dan dat het leerproces van de leerling ernstig vertraagd, verstoord of gestagneerd is, ondanks alle extra inzet op de huidige basisschool. De leerling beschikt over cognitieve mogelijkheden op tenminste moeilijk lerend niveau (IQ tussen de 65-100). Daarnaast kan er bij de leerling sprake zijn van onder andere taakwerkhoudingsproblemen, een negatief zelfbeeld, faalangst en/of gedragsproblematiek ten gevolge van de van de moeilijkheden bij het leren. Wanneer hiervan sprake is kan de huidige basisschool een schoolconsulent van het samenwerkingsverband inschakelen. In deze regio is dit het samenwerkingsverband Noord Kennemerland. De schoolconsulent kan op haar beurt vragen of het SBO wil meedenken en/ of meekijken. De aanvraag hiervoor komt centraal binnen bij Karin Jans (administratice van de Vlindertuin) en wordt besproken tijdens het overleg van de zorgcoördinatoren van de Piramide en de Vlindertuin. Zij bespreken tijdens het gezamenlijke zorgoverleg de casussen en kunnen adviezen uitbrengen, meekijken en/ of aansluiten bij een multi diciplinair overleg (MDO).
Wanneer men tot de conclusie komt dat het SBO een betere plek is voor de leerling, wordt er een aanvraag gedaan voor een toelaatbaarheidsverklaring.
Deze aanvraag wordt beoordeeld door de TLV commissie van het samenwerkingsverband. Zij kijken of de school van herkomst alle ondersteuning heeft geboden die de leerling nodig had en het proces goed heeft doorlopen. Wanneer dit zo is, wordt een toelaatbaarheidsverklaring afgegeven. Pas als een Toelaatbaarheidsverklaring voor het SBO is afgegeven door het samenwerkingsverband, kan een leerling worden aangemeld op het SBO.
Op het moment dat er een positief plaatsingsadvies wordt afgegeven, kan de leerling op de school worden ingeschreven en zal er in overleg met de ouders en de verwijzende school een startdatum worden afgesproken.
Met ingang van schooljaar 2025-2026 ziet de aanmelding als volgt eruit: Leerlingen voor groep 1/2, groep 3, groep 7 en groep 8 worden, indien er plaats is, geplaatst in een stamgroep.
De ontwikkelgroep 4-5-6 is een nieuwe groep waarbij SBO de Piramide en SBO de Vlindertuin samenwerken voor kinderen die in potentie terug kunnen stromen naar het reguliere onderwijs, maar waarbij het nu even niet meer lukt. De leerlingen in deze groep komen uit een groep 4, 5 of 6 van het reguliere onderwijs. Zij hebben leerachterstanden opgelopen en kunnen niet meer echt aanhaken. In deze ontwikkelgroep wordt nauwkeurig in kaart gebracht wat de ondersteuningsbehoefte van het kind is en hoe dit zo goed mogelijk bereikt kan worden op de (eigen) reguliere school. Bekwame leerkrachten staan op deze ontwikkelgroep en een inclusiecoach zorgt dat de verbinding met de reguliere school blijft. Zij begeleidt de leerkracht/de school bij de ontwikkeling om de leerling te kunnen laten terugstromen. Het kind blijft ingeschreven op de eigen school en zal ook nog steeds 1 dag naar de eigen school gaan om zo het contact met zijn of haar groep/school van herkomst te behouden. Gedurende een schooljaar neemt de deelname aan de ontwikkelgroep af en de deelname aan de eigen klas op de regulier school toe, totdat de leerling weer terugkeert naar de eigen school. Een leerling zit dus maar maximaal 1 schooljaar op de ontwikkelgroep.